wieza.org | Bagno | Baza gier | Planeta blogów | Muzyka | Autorskie | Studnia | Czat
Zaloguj się | Zarejestruj się

Wykrywanie heartbreakerów

awatar

Heartbreaker - system łamiący serca, ale wyłącznie autorom, gra fabularna, która jest reklamowana jako przełom, coś zupełnie nowego, świeżego i w ogóle full wypas, a w rzeczywistości klasyczna do bólu i często grywalna tylko dla drużyny autora. Zastanawialiście się kiedyś jak wykryć hearbreakera? A może nie wiecie nawet, czym hearbreaker jest? Postaram się sprawę przybliżyć.

Hearbreakery można definiować na różne sposoby. Nie każdy heartbreaker musi być nieudany, przereklamowany, nigdy nie skończony i niegrywalny. Ale powiedzmy sobie szczerze - większość taka właśnie jest.

Ostatnia aktualizacja: 18 grudnia 2008 (tekst będzie poprawiany)

Typowe cechy:

  • autorzy gry reklamują system jako nowatorski, super grywalny z wyjątkową (szybką, sprawną, nietypową) mechaniką,
  • mechanika jest zerżnięta z innego systemu albo tak zaplątana, że nikt poza twórcami jej nie rozumie,
  • świat to klasyczne fantasy,
  • system nie ma strony internetowej, ale wkrótce ma mieć,
  • albo posiada wyłącznie forum dyskusyjne z zarejestrowanymi kilkoma maniakami,
  • albo strona jest, ale wygląda, jakby robił ją pijany goblin,
  • gra nigdy nie jest ukończona, a jeśli już doczeka się podręcznika, natychmiast ruszają prace nad następną edycją,
  • pierwsze rozdziały, które są ukończone, to te najmniej graczom przydatne
  • historia świata (obowiązkowa w każdym heartbreakerze, najlepiej z datami, nic nie mówiącymi nazwami własnymi i wielkim złem w tle), czy też opis panteonu bóstw,
  • rasy to ludzie, elfy, krasnoludy + różne wariacje na temat,
  • autorzy używają tanich metod marketingowych, spamują i trollują na forach,
  • autorzy pytają o pomoc w tworzeniu systemu, a jednocześnie nie zgadzają się na jakiekolwiek zmiany i nie przyjmują rad,
  • powstające teksty roją się od błędów,
  • ilustracje wyglądają jak malowane przez dzieci w szkole na plastyce.

Oczywiście od wspomnianych wyżej zasad są wyjątki, chyba trudno byłoby też znaleźć grę, która wykazuje wszystkie cechy heatbreakera. Znam nawet osoby, które tworzą heartbreakera świadomie, dobry heartbreaker może się bowiem okazać dość grywalnym klasycznym erpegiem, dobrym na odprężenie i jako alternatywa dla warmłotków i Dungeons&Dragons. Aby ułatwić wykrywanie heartbreakerów wśród pozornie normalnych gier fabularnych, stworzyłem poniższą metodę.

Jak wykryć heartbreakera

Metoda, którą wymyśliłem opiera się o punkty. Trzeba przejrzeć materiały na temat systemu (szczególnie informacje reklamowe pisane przez twórców) i policzyć ile zdobył punktów.
Poniższy spis tworzą między innymi sugestie Thonaara, Cravena, tecbuga, Nimsarna i Aureusa.

  • system jest określany przez autorów jako nowatorski +5
  • system albo twórcy coś gwarantują +1
  • twórcy używają określeń jak: profesjonalny, straszliwy, prawdziwe i podobne +1 za każde
  • mechanika oferuje "ogromne możliwości" +2
  • są elfy i krasnoludy +5
  • są rasy zwierzętopodobne (furlingi?) +1
  • są rasy o dziwnych nazwach, co do których nikt nie ma pewności jak wyglądają +1
  • mechanika jest "prosta i intuicyjna" +5
  • jakaś część systemu jest "spójna" według autorów +5
  • strona systemu będzie wkrótce dostępna +4
  • strona systemu składa się tylko z forum +8
  • znalazłeś zdanie, które zupełnie nie ma sensu +1 za każde
  • znalazłeś błędy językowe, widoczne dla totalnego laika +1 za każdy tekst rojący się od błędów
  • opisana jest historia świata i niewiele więcej +5
  • opisano panteon bogów +5
  • świat to fantasy z wielkim złym w tle +5
  • mechanika to nieudana kopia warhammera lub d20 +6
  • ilustracje robione są przez autora +1
  • ilość tabelek przewyższa ilość tekstu opisującego mechanikę +3
  • system nie kojarzy ci się z niczym znanym -4
  • świat jest osadzony w przyszłości -3
  • świat jest osadzony w teraźniejszości -2
  • autor zapewnia, że system jest owocem pięcioletniej pracy +3
  • jest jedno państwo które ma najlepsze wojsko i w ogóle najlepsze wszystko i nawet szpanersko się nazywa +1
  • główna zła siła to po prostu inaczej nazwany Chaos +3
  • głównym złym jest nekromanta +5
  • główny zły ubiera się na czarno +5
  • główny jw. ma astmę +10
  • system jest napisany w obcym języku +3
  • autor pisze dodatki, których nigdy nie wydaje +5
  • za każde 10% objętości podręcznika poświęconej walce+1
  • autor narzeka na współpracowników +3 (za każdy przypadek)
  • autor stworzył język świata gry +10
  • autor się nie obraża -5
  • autor pisze dodatki, których nigdy nie wydaje +5
  • za każde 10% objętości podręcznika poświęconej walce+1
  • autor narzeka na współpracowników +3 (za każdy przypadek)
  • autor się nie obraża -5
  • ktoś oprócz autora i jego graczy grał w system i nie narzekał -5
  • istnieje przynajmniej jedna strona fanów systemu -10
  • istnieje przynajmniej jeden artykuł napisany przez kogoś, kto nie należy to twórców systemu, ani graczy autora gry -10
  • system posiada politeistyczny panteon i kapłanów, którzy korzystają z magii nadanej przez bogów +5
  • kapłani używają wekier i innej broni obuchowej +3
  • wszystkie cmentarze na ilustracjach są wypełnione krzyżami, nawet, jeżeli w danym systemie motyw krzyża jest nic nie warty +2
  • system posiada religię dualistyczną (kogoś dobrego i kogoś złego) +5
  • system posiada religię trialistyczną (bóstwo dobre, złe i neutralne) +6
  • w systemie pojawiają się łowcy czarownic lub inny rodzaj inkwizycji +3
  • w systemie są święci paladyni, łączący cechy maga i wojownika +3
  • w systemie pojawił się motyw świętej wojny +1
  • w systemie magia jest w opozycji do religii i/lub przemysłu +2
  • kasta rycerska nie ma nic wspólnego z ciężkozbrojną konnicą +4
  • twórcy systemu korzystają z powszechnie znanych i absolutnie nieprawdziwych wiadomości militarnych +2
  • twórcy uważają, że użycie kuszy jest trudniejsze od użycia łuku, bo zadaje większe obrażenia +3
  • proca jest uważana przez twórców za kijek z dwoma odnogami i gumką pośrodku +10
  • w systemie są tradycyjne smoki +2
  • w systemie są tradycyjnie głupie orki, a bestiariusz stanowią w 80% znane w różnych kulturach istoty +5
  • w systemie są istoty, które stanowią kalki typowych potworów o innej nazwie +5
  • system jest określany jako "system dark" a jego strona ma czarny lub krwisty kolor +1
  • system odzwierciedla światopogląd twórcy +5
  • nekromancja w systemie jest zła +1
  • system zawiera elementy (smaczki, dziwactwa) zrozumiałe tylko dla twórcy i jego graczy +3
  • świat gry zawiera wielką, mroczną, pradawną puszczę +5

(dodane 24 październik 2011)

  • autorzy mają przypisane górnolotne role (w tym np. spec od marketingu, główny tester) +5
  • autorzy mechaniki są jednocześnie testerami mechaniki +1
  • rasy w grze SF mają być nieludzkie i zupełnie obce +2, gdy jednocześnie ma być możliwość grania nimi +4

Punktacja

  • 0-25 punktów - zielone światło, zwykłe RPG robione przez amatorów
  • 25-50 - pomarańczowe światło, prawdopodobnie heartbreaker, jest szansa jednak, że nie będzie taki zły
  • ponad 50 - czerwone światło, prawdziwy heartbreaker, nie ma już ratunku

Dyskusja: także na forum.

Dyskusja na forum: 0 odpowiedzi | dodaj

Odpowiedzi



Zawsze...

... wiedziałem, że robię heartbreakera.
I dobrze mi z tą świadomością.
Tekst mnie tylko utwierdził w cnym przekonaniu o słuszności podjętej drogi :P

Ale rozczaruję autora, nie liczyłem punktów. Bo, jeśli mam liczyć każdy błąd językowy to a priori zakładam przekroczenie magicznej 40-stki :D

Symptomy się zgadzają w 100%
- Chwała ci za to autorze!



Nagrody?

A czy za przekroczenie 100 pkt. są przewidziane jakieś nagrody?



Na razie nie, ale można

Na razie nie, ale można opracować jakieś logo do naklejenia na okładkę. ;)



To...

... jest to!!!
Już widzę na okładce miast znaczka D20 - " 50 w skali Magnesa" :D



Czemu z góry zakładasz że

Czemu z góry zakładasz że heartbreaker to zło?